Latanie dronem zimą. Na co trzeba uważać?

Latanie dronem zimą. Na co trzeba uważać?

autor: AeroPolisa.PL,

Zima dla wielu operatorów dronów to wyjątkowo atrakcyjny sezon. Ośnieżone krajobrazy to świetna okazja do podniebnych ujęć. Jednak niskie temperatury, wilgoć i specyficzne warunki atmosferyczne niosą ze sobą pewne ryzyko- uszkodzenie sprzętu i bezpieczeństwo samego lotu dronem. Dlatego zimowe latanie dronem wymaga odpowiedniego przygotowania i właściwego ubezpieczenia OC operatora drona.

Niskie temperatury

Akumulatory litowo-polimerowe, wykorzystywane w większości dronów, są wyjątkowo wrażliwe na mróz. Zimno znacząco skraca ich czas pracy, obniża wydajność i może prowadzić do:

  • gwałtownego spadku poziomu naładowania w trakcie lotu,
  • obniżenia napięcia i automatycznego lądowania awaryjnego,
  • uszkodzeń ogniw przy zbyt zimnym starcie.

Jak się zabezpieczyć?

  • Przechowuj baterie w ciepłym miejscu do momentu startu (np. w wewnętrznej kieszeni kurtki).
  • Planuj krótsze loty i nie dopuszczaj do pełnego rozładowania baterii.

Oblodzenie śmigieł i konstrukcji

Śnieg, mgła, wilgotne powietrze i mróz mogą prowadzić do powstawania cienkiej warstwy lodu na śmigłach. To z pozoru niewielkie zjawisko ma bardzo poważne konsekwencje:

  • oblodzone śmigła tracą aerodynamikę,
  • dron zaczyna drżeć, wykonywać niekontrolowane ruchy,
  • może dojść do całkowitej utraty stabilności i upadku.

Jak ograniczyć ryzyko?

  • Unikaj lotów przy wysokiej wilgotności i temperaturach bliskich 0°C, bo wtedy ryzyko oblodzenia jest największe.
  • Regularnie kontroluj śmigła przed każdym startem i po lądowaniu.
  • Rozważ stosowanie powłok antykorozyjnych i osłon na śmigła.

Gorsza widoczność

Zimą szybko zapada zmrok, a warunki pogodowe zmieniają się dynamicznie. Mgła, intensywny śnieg, odbicia światła od białej powierzchni – wszystko to może prowadzić do:

  • problemów z oceną odległości,
  • zgubienia drona na tle białego nieba,
  • utraty kontaktu wzrokowego,
  • błędów systemu GPS.

W takich warunkach posiadanie ubezpieczenia OC operatora drona staje się szczególnie istotne, bo ryzyko przypadkowego uszkodzenia cudzego mienia (np. samochodu, elewacji budynku), a nawet wyrządzenia szkody osobie trzeciej zdecydowanie rośnie.

Dlaczego ubezpieczenie OC operatora lub pilota drona zimą jest szczególnie ważne?

Zimowe warunki oznaczają większe ryzyko incydentów. Nawet doświadczony pilot, dysponujący drogi mi sprzętem, nie jest w stanie przewidzieć wszystkich czynników pogodowych. Dlatego warto zdecydować się na:

Obowiązkowe ubezpieczenie OC operatora drona

Każdy operator (osoba fizyczna lub firma) eksploatujący drony o masie startowej mieszczącej się w przedziale od 0,25 kg do 20 kg zobowiązany jest do posiadania obowiązkowego ubezpieczenia OC operatora drona. Chroni w sytuacji, gdy dron spowoduje szkodę osobie trzeciej – uszkodzi mienie lub doprowadzi do obrażeń. W zimowych warunkach prawdopodobieństwo kolizji jest wyższe, a koszty napraw często bardzo duże.

Dobrowolne ubezpieczenie OC pilota drona

Jest to ubezpieczenie kierowane do pilotów z dronami o masie poniżej 250 g, oraz w przedziale 20-25 kg polecamy zakup OC pilota drona.  Takie dobrowolne ubezpieczenie może być Twoim kołem ratunkowym w przypadku uszkodzeń spowodowanych przez drona.

Praktyczne wskazówki na zimowe loty

Oto kilka praktycznych porad, które pozwolą latać bezpieczniej:

  • Lataj bliżej siebie – nie testuj zasięgu zimą.
  • Planuj krótsze, częstsze loty, aby kontrolować temperaturę akumulatora.
  • Unikaj gwałtownych manewrów – silniki pracują ciężej, a akumulatory są mniej wydajne.
  • Zabieraj zapasowe baterie, przechowywane w ciepłym miejscu.
  • Regularnie kontroluj stan sprzętu po każdym locie.

 

Zimowe latanie dronem może być niezwykle satysfakcjonujące i pozwala na tworzenie spektakularnych ujęć. Jednocześnie jest to okres, w którym sprzęt jest najbardziej narażony na uszkodzenia, awarie i nagłą utratę kontroli. Dlatego odpowiednie przygotowanie sprzętu, znajomość zagrożeń oraz posiadanie właściwego ubezpieczenia to podstawa bezpiecznego latania i odpowiedzialnego pilota/operatora.