Obowiązkowe OC operatora drona o masie od 250 gramów do 20 kilogramów. Kara za brak ubezpieczenia OC w wysokości 4000 zł to najmniejszy problem!

Obowiązkowe OC operatora drona o masie od 250 gramów do 20 kilogramów. Kara za brak ubezpieczenia OC w wysokości 4000 zł to najmniejszy problem!

autor: AeroPolisa.PL,

Liczba zarejestrowanych operatorów dronów w Polsce wzrasta z miesiąca na miesiąc. Ze statystyk Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że w styczniu 2024 r. było ich 226 368, podczas gdy w grudniu ? już 302 801. To oznacza większe ryzyko występowania sytuacji niebezpiecznych i wypadków.

Jako sprawca to Ty odpowiadasz za zrekompensowanie szkód. Dlatego wprowadzono nowe przepisy, nakładające obowiązek posiadania ubezpieczenia OC dla operatora drona. Brak polisy grozi karą finansową w wysokości 4000 zł. Ale to najmniejszy koszt, z jakim musisz się wówczas liczyć.

Z raportu EASA Annual Safety Review wynika, że w 2024 r. doszło do 21 sytuacji niebezpiecznych z udziałem dronów. Statystyki nie odzwierciedlają jednak wiernie rzeczywistości. Większość wypadków tego typu nie jest w ogóle odnotowywana. W tym roku jedną z poważnych konsekwencji operowania dronem był wypadek z 23 października. Polska Grupa Zbrojeniowa poinformowała, że w Inowrocławiu doszło do zdarzenia z udziałem bezzałogowego statku powietrznego Wojskowych Zakładów Lotniczych. Spadł z powodu usterki technicznej na samochód Poczty Polskiej. Nikt nie ucierpiał, ale powstały szkody w mieniu. Czy dysponujesz budżetem, który w takiej sytuacji mógłby pokryć koszty naprawy?

Szkoda a wina w świetle nowych regulacji

Zmiana ustawy prawo lotnicze zaczęła obowiązywać 13 listopada 2025 r. Wprowadziła m.in. obowiązek wykupienia ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej przez osoby sterujące bezzałogowymi statkami powietrznymi:

Użytkownicy będący operatorami systemów bezzałogowych statków powietrznych użytkujący bezzałogowe statki powietrzne o masie startowej od 0,25 kg do 20 kg są obowiązani do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z wykonywanymi operacjami.

Obowiązek ubezpieczenia zabezpiecza ryzyko, a nie winę. To ważne rozróżnienie. Powstanie szkody rodzi natychmiastową odpowiedzialność, bez konieczności udowadniania winy pilota drona. Zatem nawet jeśli do upadku Twojego bezzałogowego statku powietrznego na człowieka, zwierzę czy obiekty ruchome i nieruchome dojdzie pomimo przestrzegania przepisów prawa, posiadania wszystkich niezbędnych i ważnych uprawnień – odpowiadasz w pełni za szkodę.

Z polisą OC, do wskazanej sumy gwarancyjnej, to nie Ty poniesiesz koszt, ale ubezpieczyciel. Pod pewnymi warunkami!

Kto i kiedy zapłaci za szkodę przy posiadaniu ubezpieczenia OC?

Ochroną ubezpieczeniową objęty jest wyłącznie operator, a nie dron. To znaczy, że ubezpieczyciel pokryje szkody (do wysokości sumy gwarancyjnej), ale nie koszty naprawy Twojego bezzałogowego statku powietrznego (straty własne operatora). Do tego potrzebujesz AeroCasco.

Polisa OC nie obejmuje również szkód będących wynikiem:

● sterowania dronem przez osobę nieposiadającą dokumentów potwierdzających kwalifikacje i uprawnienia,

● działań wojennych i stanu wojennego, rozruchów, zamieszek, aktów terroru,

● naruszenia przepisów krajowych, wspólnotowych i międzynarodowych, odnoszących się do operacji dronem,

● działań jądrowych lub z nimi związanych,

● postępowania doprowadzającego do zanieczyszczenia lub skażenia środowiska

Polisa OC musi w zakresie uwzględniać szkody osobowe i majątkowe, aby w jak największym stopniu zwiększać bezpieczeństwo finansowe operatorów. Dzięki temu możesz liczyć na pokrycie całości lub części skutków wypadku zarówno względem człowieka, jak i obiektów ruchomych i nieruchomych.

Jeśli nie będziesz posiadać obowiązkowego ubezpieczenia OC, poniesiesz pełną odpowiedzialność finansową. Z pewnymi wyjątkami! Prawo lotnicze powołuje się na zapisy kodeksu cywilnego i może znieść odpowiedzialność za szkody, co potwierdziło orzeczenie I Ca 32/20 Sądu Okręgowego w Elblągu, jeśli:

szkoda nastąpiła wskutek siły wyższej albo wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą nie ponosi odpowiedzialności.

4000 zł a może 80 000 zł – ile naprawdę wynosi kara za brak OC operatora drona?

Ochrona od odpowiedzialności cywilnej operatorów bezzałogowych statków powietrznych może być udzielana w trzech opcjach:

● rekreacyjnej,

● rekreacyjnej i profesjonalnej z wyłączeniem operacji o podwyższonym ryzyku,

● rekreacyjnej i profesjonalnej z uwzględnieniem operacji o podwyższonym ryzyku.

Każda z nich wiązać się będzie z inną wysokością sumy gwarancyjnej i składki. Wariant podstawowy z sumą 300 000 zł kosztować Cię będzie już od 114 zł, a wariant premium – 192 zł, przy zabezpieczeniu na poziomie 450 000 zł.

Alternatywą jest oczywiście niewykupywanie obowiązkowego OC pilota drona, co jest niezgodne z obowiązującym prawem i grozi karą administracyjną w wysokości 4000 zł. Ale to dopiero początek wydatków, do jakich mogą zmusić Cię okoliczności! W razie szkody wyrządzonej osobom trzecim – musisz liczyć się nie tylko ze wspomnianą karą, ale też koniecznością poniesienia pełnej odpowiedzialności finansowej. Twój bezzałogowy statek powietrzny upadł na dach i go uszkodził – Ty zapłacisz za naprawę. Podczas użytkowania drona, przez awarię techniczną, spadł na samochód – Ty opłacisz mechanika. A jeśli podczas lotu uszkodzi linie energetyczne albo wpłynie na kurs samolotu? Policz, czy stać Cię na takie ryzyko.