Wymagania dotyczące ubezpieczeń dla operatorów śmigłowców

Wymagania dotyczące ubezpieczeń dla operatorów śmigłowców

autor: AeroPolisa,

Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej pilota śmigłowca gwarantuje pokrycie odpowiedzialności prawnej Ubezpieczonego wobec osób trzecich. Ochroną objęte są obrażenia ciała pasażerów i szkody materialne, które wynikają z eksploatacji śmigłowca osoby ubezpieczonej.

Przepisy dotyczące ubezpieczenia statków powietrznych, w tym śmigłowców

W każdym państwie członkowskim  ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych reguluje obowiązek posiadania OC lotniczego. Dokument ten dotyczy także kwestii związanych z ochroną ubezpieczeniową podczas lotu śmigłowcem. 

Według zapisów rozporządzenia wszyscy użytkownicy statków powietrznych są zobowiązani do posiadania ochrony ubezpieczeniowej OC operatora. Minister Transportu wprowadził przepis dotyczący minimalnych sum gwarancyjnych w odniesieniu do ryzyka odpowiedzialności użytkownika statku powietrznego wobec osób  spoza załogi przebywających na jego pokładzie. 

W myśl rozporządzenia ministra transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. ustalono minimalną sumę gwarancyjną ubezpieczenia OC użytkownika statku powietrznego wykonującego loty niehandlowe przy użyciu statku powietrznego o maksymalnej masie nieprzekraczającej 2 700 kg w odniesieniu do każdego pojedynczego pasażera w ramach jednego lotu z tytułu jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem, wynosi równowartość w złotych kwoty 100 000 SDR. Wynika z tego, iż w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą podjęto decyzję, iż wszyscy użytkownicy śmigłowca są zobowiązani posiadać ochronę ubezpieczeniową od odpowiedzialności cywilnej wobec pasażera. Ubezpieczenie to jest rozszerzeniem odpowiedzialności cywilnej pilota śmigłowca. 

Wspomniane wyżej Rozporządzenie (WE) NR 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 21 kwietnia 2014 r. wprowadza przepisy w myśl których AeroCasco jest ubezpieczeniem dobrowolnym. Zakres obejmuje zagrożenia w trakcie lotu/kołowania/postoju/wejścia na pokład oraz te związane z wojną. 

Użytkowanie prywatne i komercyjne

Użytkowanie prywatne śmigłowca to wykorzystywanie go do celów prywatnych i rozrywki, ale nie do celów biznesowych, zawodowych i zarobkowych.
Komercyjnie można użytkować statku powietrznego do celów prywatnych oraz biznesowych, zawodowych, przewozowych lub zarobkowych jednocześnie. Dopuszczalne jest także wynajęcie śmigłowca. Przewozić można zarówno ludzi, jak i towary, w tym bagaże. 


Warto wiedzieć:


Sprawdź ubezpieczenie: