Najczęściej zadawane pytania
Poniżej prezentujemy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przez naszych Klientów. Jeśli brakuje tu jakiejś odpowiedzi, prosimy o kontakt z naszymi specjalistami, którzy spróbują odpowiedzieć na każde pytanie.
Ogólne
- Czym jest użytkownie prywatne?
- Użytkowanie prywatne oznacza użytkowanie statku powietrznego do celów prywatnych i dla rozrywki, ale NIE do celów biznesowych, zawodowych lub zarobkowych.
- Czym jest użytkowanie komercyjne?
- Użytkowanie komercyjne oznacza użytkowanie statku powietrznego do celów prywatnych oraz jednocześnie do celów biznesowych, zawodowych, przewozowych (pasażerów, bagażu, towarów) lub zarobkowych, czy wynajmu.
- W jakim towarzystwie ubezpieczeniowym zawierane są ubezpieczenia lotnicze?
- Ochronę ubezpieczeniową zapewnia Lloyd’s XL Catlin Syndicate XLC 2003 (Ubezpieczyciel).
- Kto może kupić polisę?
- Ubezpieczenia lotnicze może nabyć każdy właściciel lub użytkownik cywilny statków powietrznych, będący osobą fizyczną lub prawną.
- Jaki zakres terytorialny obejmują ubezpieczenia lotnicze?
- Ubezpieczenia lotnicze mają zastosowanie do lotów odbywających się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz/lub Europy (z wyłączeniem niektórych obszarów określonych w Warunkach Ubezpieczenia Lotniczego). Zakres terytorialny należy wskazać podczas wypełniania formularza kalkulacyjnego.
- Na jaki okres można nabyć polisę lotniczą?
- Ubezpieczenie lotnicze można kupić na okres od 1 miesiąca do 12 miesięcy.
- Czy można zapłacić za ubezpieczenie w ratach?
- Tak, przy zakupie rocznego ubezpieczenia można opłacić je w dwóch albo w czterech ratach.
- Za jaki okres ubezpieczenia odpowiada Ubezpieczyciel?
- Ubezpieczyciel odpowiada za okres wskazany przez Ubezpieczającego z wyłączeniem przypadku, w którym Ubezpieczający spóźni się z wpłatą składki lub pierwszej raty. Wówczas okres odpowiedzialności Ubezpieczyciela zaczyna się od dnia następnego po opłaceniu składki (lub pierwszej raty), chyba że Ubezpieczający wskazał późniejszy termin rozpoczęcia odpowiedzialności.
- Czy można rozwiązać polisę w trakcie jej trwania?
- W szczególnych przypadkach, jak np.: sprzedaż statku powietrznego, wyłączenie statku powietrznego z eksploatacji – polisa może zostać rozwiązana w dowolnym momencie. Wówczas ubezpieczyciel będzie miał prawo zachować część lub całość składki, zgodnie z ustaleniami określonymi w Warunkach Ubezpieczenia Lotniczego.
- Kiedy powinno się zgłosić szkodę?
- W sytuacji zaistnienia jakiegokolwiek zdarzenia ubezpieczeniowego, które może stanowić podstawę roszczenia na mocy polisy, należy niezwłocznie powiadomić o tym fakcie Mentor Ubezpieczenia Indywidualne sp. z o.o.
- Jak można zgłosić szkodę?
- W razie powstania szkody należy niezwłocznie zgłosić zdarzenie do Mentor Ubezpieczenia Indywidualne sp. z o.o. W tym celu wypełnij formularz szkodowy, opisując dokładnie wszystkie istotne szczegóły zdarzenia, a następnie prześlij go na adres
- Gdzie znajdę formularz szkodowy?
- Formularz szkodowy znajdziesz na stronie Aeropolisa.pl w sekcji dokumenty przy każdym oferowanym przez nas ubezpieczeniu lub klikając w poniższy link.
Pobierz formularz szkodowy.
AeroCasco
- Co należy rozumieć pod pojęciem „Akrobatyka”?
- Przez pojęcie „Akrobatyka” należy rozumieć manewry statku powietrznego, polegające na wykonywaniu figur akrobacji lotniczej, zazwyczaj nie stosowanych w zwykłych lotach.
- Czy w AeroCasco uwzględniana jest franszyza?
- Tak, w ubezpieczeniu AeroCasco uwzględniana jest franszyza redukcyjna.
- Ile wynosi standardowa franszyza redukcyjna w przypadku ubezpieczenia AeroCasco?
- Standardowa franszyza redukcyjna wynosi 5% wartości szkody, w przypadku samolotów wynosi min. 7 000 zł, a w przypadku szybowców i motoszybowców jej wysokość jest uzależniona od wartości statku powietrznego i wynosi min. 3 500 zł lub min. 4 500 zł.
OC operatora lotniczego
- Czy można wypłacić jakieś kwoty na własną rękę w razie roszczeń osób trzecich?
- Nie, bez pisemnej zgody ubezpieczyciela nie można we własnym zakresie pokrywać zgłaszanych roszczeń w całości lub chociażby w części ani składać żadnych obietnic w tym zakresie.
- Co to jest SDR?
- USDR, czyli Specjalne Prawo Ciągnienia (Special Drawing Rights) to umownie przyjęta przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy jednostka monetarna. Kod ISO waluty to XDR. Aby uzyskać więcej informacji o SDR, wejdź na stronę MFW. Aktualny kurs SDR dostępny jest na www.nbp.pl.
OC wobec osób biorących udział w locie niebędących członkami załogi (OC wobec pasażerów)
- Czy można kupić ubezpieczenie OC wobec pasażerów osobno, czy tylko łącznie z OC operatora?
- Ubezpieczenie OC wobec osób biorących udział w locie, niebędących członkami załogi samolotu, szybowca, motoszybowca, stanowi rozszerzenie ubezpieczenia OC operatora statku powietrznego, w związku z czym oba ubezpieczenia można nabyć tylko łącznie.
- Jaka jest definicja pasażera?
- Pasażer zdefiniowany jest jako osoba przebywająca na pokładzie statku powietrznego (biorąca udział w locie), niebędąca członkiem załogi. Personel pokładowy traktowany jest również jako załoga statku powietrznego.
- Czy ubezpieczenie OC wobec pasażerów obejmuje także ich bagaż?
- Tak, każde ubezpieczone miejsce pasażerskie w ramach ubezpieczenia OC wobec pasażerów obejmuje również ubezpieczenie bagażu. Suma ubezpieczenia na bagaż pasażerów wynosi SDR 1 131 / 1 os.
- Czy można wypłacić pewne kwoty na własną rękę w razie roszczeń osób trzecich?
- Bez pisemnej zgody ubezpieczyciela nie można wypłacać żadnych kwot ani także składać żadnych obietnic wobec osób składających roszczenia.
- Co to jest SDR?
- Umowna jednostka monetarna pod nazwą Specjalne Prawo Ciągnienia (Special Drawing Rights) utworzona przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Istnieje ona wyłącznie w formie umownej. Pełen opis dotyczący SDR można znaleźć na stronie MFW. Kod waluty wg ISO to XDR. Aktualny kurs SDR można znaleźć na stronie www.nbp.pl.
NNW
- Co daje posiadanie NNW członków załogi statku powietrznego?
- Ubezpieczenie NNW członków załogi statku powietrznego pozwala na uzyskanie odszkodowania dla członków załogi, którzy odniosą obrażenia ciała skutkujące trwałym uszczerbkiem na zdrowiu lub śmierć w wyniku zdarzenia wynikającego z użytkowania statku powietrznego.
- Czy suma ubezpieczenia dla NNW członków załogi jest jednakowa zarówno w przypadku trwałego uszczerbku na zdrowiu, jak i śmierci osoby ubezpieczonej?
- W przypadku śmierci osoby ubezpieczonej w wyniku zdarzenia wynikającego z użytkowania statku powietrznego, wypłacane jest odszkodowanie w wysokości 50% sumy ubezpieczenia. W razie odniesienia trwałego uszczerbku na zdrowiu z kolei (w sytuacjach określonych w Warunkach Ubezpieczenia Lotniczego) przysługuje odszkodowanie w wysokości do 100% sumy ubezpieczenia.
- Czy można kupić ubezpieczenie NNW członków załogi osobno?
- Ubezpieczenie NNW członków załogi można nabyć tylko łącznie z ubezpieczeniem OC operatora statku powietrznego.
KONTO UŻYTKOWNIKA
- W jaki sposób można dokonać zakupu wybranego ubezpieczenia lotniczego?
- Ubezpieczenie lotnicze można nabyć, postępując według kolejnych kroków:
- Zapoznać się Regulaminem serwisu Aeropolisa.pl i zarejestrować się w serwisie Aeropolia.pl, akceptując Regulamin serwisu;
- Wybrać preferowane opcje ubezpieczeń lotniczych i wypełnić formularz;
- Podać aktualne dane w kroku 2;
- Przejść do podsumowania;
- Zaakceptować wszystkie wymagane przez Ubezpieczyciela oświadczenia i przepisać kod z obrazka, potwierdzając poprawność wpisanych danych;
- Poczekać na telefon lub email od naszego specjalisty, który potwierdzi autoryzację wniosku przez Catlin.
- Jakie korzyści daje założenie konta na Aeropolisa.pl?
- Założenie konta w ramach całodobowego serwisu Aeropolisa.pl daje możliwość zawarcia umowy na wybrane ubezpieczenia lotnicze w dowolnym miejscu i o dowolnym czasie, bez konieczności wychodzenia z domu, czy telefonowania. Cały proces zakupu trwa od kilku do kilkunastu minut. Daje to możliwość oszczędzenia czasu poświęconego na zakup ubezpieczenia lotniczego oraz możliwość zadbania o swoje bezpieczeństwo o każdej porze dnia i nocy, z każdego krańca świata. Serwis umożliwia także wgląd do złożonych wniosków i zakupionych polis oraz w razie potrzeby wielokrotne ich wydrukowanie.
- Czy założenie konta jest bezpłatne?
- Tak. Założenie konta na Aeropolisa.pl nie wiąże się z ponoszeniem jakichkolwiek opłat.
- Czy koniecznie jest założenie konta w ramach serwisu Aeropolisa.pl?
- Nie ma obowiązku zakładania konta na Aeropolisa.pl w celu dokonania zakupu ubezpieczeń lotniczych. Pozbawia to jednak Użytkownika wglądu do złożonych wniosków i zakupionych polis w ramach serwisu. W przypadku nie założenia konta, polisa zostanie wysłana do Ubezpieczającego tylko raz na wskazany we wniosku adres e-mail.
- W jaki sposób można założyć konto?
- W celu założenia konta na Aeropolisa.pl, należy kliknąć na przycisk „Rejestracja”, znajdujący się w prawym, górnym rogu serwisu. Po wypełnieniu wymaganych pól, zaakceptowaniu Regulaminu, wyrażeniu zgód na przetwarzanie danych osobowych i przepisaniu kodu z obrazka, należy kliknąć na przycisk „załóż konto”. Informacja o założeniu konta zostanie przesłana na podany przez Użytkownika adres poczty elektronicznej. W celu ukończenia procesu zakładania konta, należy je aktywować. W tym celu powinno się kliknąć na link podany w treści przychodzącej wiadomości e-mail.
- Konto można także założyć w trakcie procesu wystawiania wniosku w kroku 3.
- W jaki sposób można aktywować konto na Aeropolisa.pl?
- Po założeniu konta, na wskazany przez Użytkownika adres e-mail, zostanie automatycznie wysłana wiadomość. W jej treści będzie podany link, w który należy kliknąć w celu aktywowania konta.
- W jaki sposób można zaktualizować dane?
- Zarejestrowane dane można zmienić po zalogowaniu się na swoje konto w ramach serwisu Aeropolisa.pl, wybierając w panelu „Moje konto”, a następnie „Ustawienia” i „Edycja danych”.